InloggenVacature plaatsen

Hoe speel je in op HR-trends in de zorg?

De continuïteit waarborgen is in de zorgsector in 2025 een enorme uitdaging. Dat blijkt uit een recent HR-trendrapport. Directeur Randstad Zorg en Kinderopvang Saskia van Wieringen adviseert werkgevers de zorgvraag nadrukkelijker als uitgangspunt te nemen en personeelsinzet effectiever te plannen. Medische Banenbank herkent dit probleem en belicht in dit artikel de belangrijkste HR-trends van 2025.

In het rapport De zes HR-trends 2025 worden de ontwikkelingen beschreven die dit jaar in vrijwel elke sector, branche en vakgebied zichtbaar zullen zijn. Van Wieringen ziet strategisch plannen, verbindend werkgeverschap en generatiemanagement als belangrijke HR-trends in de zorg. Op Zorgvisie.nl geeft ze werkgevers adviezen die we in dit artikel doornemen.

Verstandige mix van personeel
Bijvoorbeeld: kijk zorgvuldiger naar de ideale samenstelling van het team en neem daarin het aanbod nadrukkelijker mee. Van Wieringen: ‘Wie en wat hebben we nodig om continuïteit en kwaliteit te blijven bieden? Deze vraag krijgt in veel organisaties onvoldoende aandacht. Terwijl deze gegevens de basis vormen van gericht sturen. Organisaties die hier meer werk van maken, stellen zichzelf in staat bewuste, verstandige beslissingen te nemen over de mix van vast en flexibel personeel. Zo zorgen ze dat patiënten en cliënten consistente en hoogwaardige zorg ontvangen, ongeacht personeelssamenstelling en dagelijkse wisselingen.’

Professionele groei
Natuurlijk blijft het daarnaast belangrijk artsen, verpleegkundigen en verzorgenden die je in dienst hebt voldoende aandacht, erkenning en waardering te geven. ‘Managers die in deze stijl leidinggeven, kunnen daarmee de werktevredenheid aanzienlijk verbeteren en de retentiegraad verhogen’, schrijft Van Wieringen. Dus is het verstandig kansen voor professionele groei actief aan te bieden.

Rol de rode loper uit
Informeer ook potentiële werknemers over de voordelen van de organisatie, adviseerde arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga in het artikel 'Hoe stimuleer je zorgprofessionals voor jouw organisatie te kiezen? 4 tips' van Medische banenbank. Hemminga maakt een podcast over werving in de zorg. Rol de rode loper uit en deel de unieke regelingen die jouw organisatie heeft. Hoe vaak kun je meelopen? Kun je een mentor krijgen die al 30 jaar als verpleegkundige werkt op de seh? Zet het heel duidelijk in de vacaturetekst.

Generatiemanagement
Ook generatiemanagement mag überhaupt hoog op de agenda staan, vindt Van Wieringen. Enerzijds vergrijst de bevolking, wat leidt tot een verhoogde vraag naar zorgdiensten. Anderzijds nadert een aanzienlijk deel van het zorgpersoneel de pensioengerechtigde leeftijd. ‘Deze dubbele uitdaging vereist innovatieve strategieën om ervaren professionals te behouden en tegelijkertijd jong talent aan te trekken en op te leiden.’

Hoe doe je dat? Onder andere door ervaren medewerkers mentor te maken en begrip te hebben voor de behoeften van jongere zorgprofessionals. Hoe kunnen zij werk en privé bij jouw organisatie goed combineren? Ook dat is een voordeel dat in de vacaturetekst heel duidelijk zichtbaar mag zijn.

Employer branding
Medische Banenbank helpt werkgevers om in te spelen op de HR-trends in de zorg. De ideale mix van personeel vinden wordt bijvoorbeeld makkelijker met een sterke employer branding-campagne. Hiermee laat je zien dat jouw organisatie een aantrekkelijke werkgever is, met unieke specialisaties, een eigen identiteit en een team van zorgprofessionals die juist in jouw zorginstelling net dat extra stapje zetten. Gebruik banners, advertorials, whitepapers, nieuwsbrieven en partnerblogs: zo laad je je merk en bouw je een waardevolle band op met je doelgroep. Lees in onze gratis en vrijblijvende mediakit wat de advertentiemogelijkheden zijn in het uitgebreide netwerk van Medische banenbank (o.a. Skipr, Nursing, GZ-psychologie, TP Tandartspraktijk en Zorg+Welzijn).

500.000 geïnteresseerde zorgprofessionals per jaar
80% van de beroepsbevolking is niet actief op zoek naar een baan, maar staat wél open voor een nieuwe uitdaging. Daarom is zichtbaarheid op de juiste kanalen essentieel. Met de kracht van sterke merken zoals Skipr, Zorgvisie en Nursing  zorgen we ervoor dat jouw vacature de aandacht krijgt die het verdient. Door promotie via deze gerenommeerde vaktitels bereiken we jaarlijks gemiddeld 500.000 geïnteresseerde zorgprofessionals.

Bianca Buurman: ‘Zeggenschap is de sleutel tot behoud van zorgpersoneel’

Bianca Buurman: ‘Zeggenschap is de sleutel tot behoud van zorgpersoneel’

Lees verder
FNV: ‘Stijging uitgaven externe inhuur was echt onnodig’

FNV: ‘Stijging uitgaven externe inhuur was echt onnodig’

Lees verder

Plaats direct
een vacature

  • Al vanaf € 395,-
  • Doorplaatsing op ons unieke netwerk
  • Gratis redactionele check
  • Je vacature staat 60 dagen online
  • Geoptimaliseerd voor Google for Jobs
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Vacature plaatsen

Profiteer van staffelkorting

  • 3 Vacatures€ 1.185,-€ 980,-
  • 5 Vacatures€ 1.975,-€ 1.540,-
  • 10 Vacatures€ 3.950,-€ 2.880,-
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Kies je pakket

Word partner van Medische banenbank

  • Bespaar tot 20% op je wervingskosten
  • Onbeperkt vacatures plaatsen
  • Maak je eigen werkgeverspagina
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Bespaar tijd met scraper of multiposting
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Lees hoe je partner wordt