InloggenVacature plaatsen

Benieuwd hoe je sneller de juiste kandidaten aantrekt? Onze expert Sanne Pronk deelt haar tips voor succesvolle werving.

Sanne Pronk is het nieuwe gezicht van Medische banenbank (waaronder Skipr, Zorgvisie en Nursing vacatures). Ze brengt een karrevracht aan kennis mee over werven in de zorg. Medische banenbank heeft werkgevers in de zorg nu nog meer te bieden, legt ze uit in dit interview. Plus: 3 gratis tips van Sanne voor betere employer branding.

Welkom Sanne Pronk! Waarom werk je zo graag bij Medische banenbank?

‘Omdat het voor mij een nieuwe kans is om een klein steentje bij te dragen aan de zorg. Natuurlijk doen al die zorgprofessionals het echte werk, of ze nu arts zijn, verpleegkundige, doktersassistent of ambulant begeleider. Maar als Medische banenbank kunnen we een zorgorganisatie snel aan de meest geschikte zorgprofessional helpen. En goede zorg is voor ons allemaal van levensgroot belang. Daarom zit ik vol energie om werkgevers in de zorg nog beter te ondersteunen dan Medische banenbank al deed. Ik zie veel nieuwe mogelijkheden.’

Straks verder over de mogelijkheden van Medische banenbank. Eerst nog even over jou: je hebt al veel ervaring met werven in de zorg?

‘De arbeidsmarkt in de zorg is al 15 jaar mijn terrein. Bij Maandag begon ik als recruiter in de zorg, daarna werd ik accountmanager en senior accountmanager. Daarna werd ik adviseur zorg bij Joinuz. Ik heb studenten en zorgprofessionals geleerd om te solliciteren en ik heb zorgorganisaties geleerd om vacatures effectiever te vervullen. In die jaren verzamelde ik waardevolle lessen over employer branding. Bijvoorbeeld dat het heel belangrijk is dat een zorgorganisatie met een betrouwbare partner kan sparren over de mogelijkheden.’

Wat mogen werkgevers van jou en Medische banenbank verwachten?

‘Dat zorgorganisaties vacatures bij ons kunnen plaatsen is al bekend. Veel zorgorganisaties weten ook dat we vacatures voor hen kunnen promoten op high interest merken als Skipr, Nursing en Zorgvisie. Minder bekend is dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Ik wil zorgorganisaties daarover graag advies geven. Bijvoorbeeld: welke content kun je nog meer plaatsen in veelgelezen nieuwsbrieven van onze vakbladen Skipr, Nursing en Zorgvisie?’

Heb je meer voorbeelden van mogelijkheden?

‘Partners van Medische banenbank plaatsen elke maand onbeperkt vacatures. Bovendien kunnen zij op hun eigen werkgeverspagina in beeld en tekst profileren. Statistieken geven je snel een duidelijk overzicht van de performance van je vacatures. Die mogelijkheden zijn er al jaren bij Medische banenbank. Ik wil graag zorgorganisaties helpen uit te zoeken wat ze op zo’n werkgeverspagina kunnen plaatsen. En natuurlijk hoe die content dan effectief ingezet kan worden.

Natuurlijk kun je als organisatie ook zelf je employer branding beheren. Het voordeel om dat bij Medische banenbank te doen is dat je profiteert van veel specifieke kennis, zowel inhoudelijk over de zorg als over het maken van content. Journalisten van Nursing, Skipr en Zorgvisie maken bijvoorbeeld al jaren podcasts en video’s. Die kennis wil ik verzamelen en benutten voor werkgevers in de zorg. Zelf kan ik me heel goed in sollicitanten verplaatsen dankzij mijn ervaring met het begeleiden van zorgprofessionals. Dus we hebben veel mogelijkheden in huis om werkgevers een veel sterker profiel te geven.’

Je hebt ook nog een wens voor de zorg?

‘Ja, het zou mooi zijn als zorginstellingen vaker de samenwerking opzoeken met collega organisaties en concullega’s. Dat ze hun krachten bundelen. Misschien is die verpleegkundige op dit moment niet nodig in jouw team maar kan een andere organisatie haar heel goed gebruiken. Deel ook je kennis over werven in de zorg. We kunnen met zijn allen veel kosten besparen als de werving efficiënter verloopt. Dat geld komt ten goede aan mensen die zorg zo hard nodig hebben.’

Tot slot, jouw 3 tips voor het werven van nieuwe collega’s?

  1. Maak glashelder welke (extra) mogelijkheden jouw organisatie biedt. Bijvoorbeeld: als het in jouw ziekenhuis niet verplicht is om nachtdiensten te draaien, zet dat dan in de vacature. Want sommige mensen gaan juist liever niet in de zorg omdat ze die nachtdiensten vrezen. Haal dat vervelende gevoel dus gelijk weg in je vacaturetekst.
  2. Benoem het salaris in de vacaturetekst. Veel zorgorganisaties laten dat nog weg, terwijl heel veel mensen precies willen weten wat ze gaan verdienen. dat wel graag willen lezen. En laat je vacature prominent opvallen bij jouw doelgroep door middel van een topjob in de nieuwsbrief van veelgelezen vakbladen als Skipr, Zorgvisie, Nursing of GZ-psychologie. Dit zorgt voor veel zichtbaarheid.
  3. Probeer in de vacaturetekst ook de werksfeer van jouw organisatie mee te geven. Wat maakt jouw ziekenhuis of zorglocatie zo bijzonder? Hebben jullie een unieke visie op het verbeteren van de zorg? Is er een speciale band met de regio? Is er veel specifieke kennis op het gebied van bepaalde aandoeningen? Wat is de cultuur, wat is het hart van je organisatie, probeer dat uit te stralen.
FNV: ‘Stijging uitgaven externe inhuur was echt onnodig’

FNV: ‘Stijging uitgaven externe inhuur was echt onnodig’

Lees verder
Jeugdzorginstellingen verkopen hun kroonjuwelen

Jeugdzorginstellingen verkopen hun kroonjuwelen

Lees verder

Plaats direct
een vacature

  • Al vanaf € 395,-
  • Doorplaatsing op ons unieke netwerk
  • Gratis redactionele check
  • Je vacature staat 60 dagen online
  • Geoptimaliseerd voor Google for Jobs
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Vacature plaatsen

Profiteer van staffelkorting

  • 3 Vacatures€ 1.185,-€ 980,-
  • 5 Vacatures€ 1.975,-€ 1.540,-
  • 10 Vacatures€ 3.950,-€ 2.880,-
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Kies je pakket

Word partner van Medische banenbank

  • Bespaar tot 20% op je wervingskosten
  • Onbeperkt vacatures plaatsen
  • Maak je eigen werkgeverspagina
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Bespaar tijd met scraper of multiposting
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Lees hoe je partner wordt